PPapier
Walka o papier toaletowy
25 września 2020
Dystopijna fikcja przygotowała nas na wszelkiego rodzaju apokalipsę. Haniebne zombie, inwazja kosmitów i oczywiście śmiertelne plagi. Ale nawet najbardziej pokręcony umysł nie był w stanie przewidzieć tragicznego wyczerpania najcenniejszego z zasobów - papieru toaletowego.
Dlaczego ludzie nie kupili wszystkich szczoteczek do zębów, czy skarpetek? Nie mamy jeszcze wszystkich odpowiedzi, ale badacze szukają - i być może zidentyfikowali rodzaje osób, które były odpowiedzialne za wysłanie nas wszystkich na niedobór papieru toaletowego.
Nowe badanie wykorzystujące badania osobowości ujawniło kilka cech wspólnych dla osób, które robiły zapasy w czasie blokady.
Ci, którzy najprawdopodobniej mieli zgromadzony papier toaletowy, okazali się być bardziej emocjonalni, bardziej sumienni i bardziej przerażeni COVID-19 niż reszta populacji - nie jest to całkowitą niespodzianką, ale ciekawym profilem osobowości do rozważenia.
Stwierdzenie to sugeruje, że pośpiech na wielu produktach nie był tyle samolubnym aktem pozbawiania innych, co wyrazem troski o przyjaciół i rodzinę w trudnych czasach. A kto naprawdę może ich winić za to, że szukają numeru jeden, jeśli chodzi o numery dwa?
W obliczu nieświadomości pandemii i rosnącej liczby zgonów, ludzie na całym świecie starali się przygotować na najgorsze. Dla niektórych oznaczało to konieczność zadbania o to, co najważniejsze, przechowywania nietrwałej żywności i wody, nie wspominając o środkach sanitarnych i lekarstwach.
Podczas gdy przedmioty takie jak makaron i chusteczki do napojów alkoholowych mają sens, niewielu mogło sobie wyobrazić, że papier toaletowy jest tak wysoko na tej liście, a niektórzy producenci europejscy odnotowali aż 700-procentowy wzrost sprzedaży.
(To nie pierwszy raz, kiedy świat widzi takie szaleństwo. Prawie pół wieku temu, w podobnym pośpiechu konsumenckim, w całej Ameryce skończyły się zapasy papieru toaletowego w supermarketach. Dość łatwo było prześledzić niepokój opinii publicznej spowodowany przereklamowaniem doniesień medialnych w listopadzie 1973 r., ponieważ seria amerykańskich nagłówków podkreślała niedobory tkanki w Japonii).
Wytłumaczenie gromadzenia zapasów podczas pandemii jest nieco bardziej skomplikowane, biorąc pod uwagę rzeczywisty kryzys, którym należy się martwić. To, co wielu uważa za egocentryczne "paniczne kupowanie", można bardziej racjonalnie opisać jako powszechne planowanie, choć w dość nieskoordynowany sposób.
"Choć gromadzenie zapasów w wyniku postrzeganego zagrożenia może być przez niektórych uważane za egoistyczne, należy zauważyć, że nie musi ono koniecznie odzwierciedlać dyspozycyjnego braku prospołeczności" - stwierdza zespół stojący za nowym badaniem w swoim raporcie.
"Zamiast tego, nawet najbardziej pokorni i moralni ludzie mogą gromadzić papier toaletowy, dopóki czują się wystarczająco zagrożeni pandemią."
Aby lepiej zrozumieć prawdziwą psychologię stojącą za tego rodzaju masowymi zakupami, psychologowie z Uniwersytetu w Munster i Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w Niemczech oraz z Uniwersytetu Saint Gallen w Szwajcarii opracowali internetowe badanie osobowości HEXACO, podobnie jak rządy egzekwowały programy blokad w odpowiedzi na rosnące wskaźniki infekcji.
Naukowcy zebrali w sumie odpowiedzi od nieco ponad 1000 osób dorosłych, reprezentujących 35 krajów. Analiza ich odpowiedzi wykazała, które z deskryptorów osobowości w modelu HEXACO pokrywały się z tendencją do wykupu tkanki toaletowej.
Wyniki dostarczyły trzech istotnych wniosków. Po pierwsze, ci, którzy postrzegali COVID-19 jako większe zagrożenie, byli - ku zaskoczeniu - bardziej skłonni do zakupu większej ilości tkanki.
Ponadto, osoby kwalifikujące się jako emocjonalne w dziedzinie osobowości - co oznacza, że odczuwają większy niepokój, a także większą empatię i sentymentalne przywiązanie do innych - były również bardziej skłonne do gromadzenia zapasów.
Wreszcie sumienność, czy sumienność w organizacji, skorelowana z zachowaniem kupowania dużych na rolkach toaletowych.
Te cechy osobowości obejmują jedynie około 10 procent zmienności wzorców zachowań konsumenckich, co oznacza, że istnieje wiele innych potencjalnych wpływów, które należy zbadać.
Badanie sugeruje również, że starsi ludzie byli nieco bardziej skłonni kupować więcej rolek i okazało się, że Amerykanie robili zakupy rzadziej niż klienci europejscy, ale kupowali duże, gdy to robili.
Na razie awaria papieru toaletowego w 2020 r. jest już za nami, a wymogi sanitarne zostały ponownie spełnione.
To znaczy, że jesteśmy dopiero w połowie roku. Jeśli Obcy zaatakują w sierpniu lub umarli powstaną w październiku, miejmy nadzieję, że uda nam się nieco lepiej podzielić tymi ostatnimi cennymi kwadratami dwuwarstwowymi.
Komentarze